Kako je rođendan Josipa Broza Tita krivotvoren u matici krštenih

U petak, 19. ožujka, nakon niza peripetija počelo je na Hrvatskoj radioteleviziji prikazivanje dugo najavljivane Vrdoljakove dokumentarističko-igrane serije o Titu. Prikazivanje je počelo, koje li simbolike, baš na Josipovo – imendan koji drug Tito, svakako zbog svoje ideološke orijentacije, nije slavio. O točnosti pojedinih događaja i kvaliteti uratka prve epizode, ne želim ulaziti jer za to nisam kvalificiran.

No, intrigantan je dio u kojemu se spominje njegov datum rođenja. Iz brojnih monografija i, kako smo imali prilike vidjeti, davno snimljenog intervjua s Titom, odavno se znalo da je kao osoba koja se od svoje mladosti bavila nedopuštenim političkim radom, bio primoran na krivotvorenje osobnih dokumenata. Stoga je osim izmišljenih imena i prezimena "posezao" i za proizvoljnim datumima rođenja koji su stajali u tim dokumentima. Oni koji pamte proslave Titovog rođendana i ujedno Dana mladosti, sjećaju se da je padao na 25. svibnja. To je bio jedan od netočnih datuma koje je također svojedobno koristio u krivotvorenim dokumentima iz prošlosti.

Raspolažući očito krivim podatkom njegovoga rođendana, njemačke padobranske jedinice pokušale su ga iznenaditi baš na taj dan u rano jutro 1944. desantom na Drvar, ali im je Tito u posljednji čas uspio pobjeći. Neuspjeli pokušaj njegova uhićenja je propao, možda baš i zato što Tito sigurno nije mislio slaviti tada svoj rođendan te ga nisu uspjeli zateći opuštenoga. Nakon toga se, kao što smo mogli pročitati u brojnim izvorima, nekako udomaćio taj datum kao njegov datum rođenja. S obzirom na pogibelj koja mu je zaprijetila u Drvaru i uspješno spašavanje, vjerojatno se i njemu samome dopalo da taj dan slavi kao svoj drugi rođendan.

Pogreška Antuna Vrdoljaka

No, što je tu sada sporno? Govornik u emisiji ukazuje na promjenu datuma rođenja u matici krštenih i kamerom se prikazuje redak u kojemu je zabilježeno rođenje Josipa Broza. Vidljivo je i ispravno protumačeno da je netko ispravljao prvotno zapisan datum i iznad ubilježio redni broj 25. Ništa ne bi bilo u svemu tomu sporno da nije spomenuto kako se radi o Statusu animarumu kumrovečke župe.

Matica krštenih
Linija iz Matice krštenih u kojoj je prepravljen datum rođenja Josipa Broza Tita. Vidljivo je da je dopisan datum 25. uz datum rođenja 7. svibnja i datum krštenja 8. svibnja 1892.

Svaki rodoslovni istraživač ili službenik matičnog ureda, mogao je primijetiti da se zapravo ne radi uopće o spomenutoj knjizi, čije hrvatsko značenje se odnosi na popis duša, u kojoj je obično upisana svaka obitelj sa svim svojim članovima, činjenicama datuma rođenja, vjenčanja i smrti ali i svih drugih potreba, koje se vode iz pastoralnih razloga.

Ovdje se radi zapravo o matičnoj knjizi krštenih, koje su nove komunističke vlasti, prema novom zakonskom uređenju, uzele Crkvi 1945. godine. U tada novoustrojenim matičnim službama, kao između ostaloga i u brojnim drugim javnim službama, službenički posao nisu obavljale osobe birane po svojoj kompetentnosti već puno češće po svojoj političkoj podobnosti i ideološkoj orijentaciji. Postoje čak brojne anegdote, koje govore o tomu kako su ti službenici iz matičnih službi dnevno odlazili u župne urede s petokrakom na kapi i tadašnje svećenike pozdravljali potiho s "Hvaljen Isus", kako bi uspjeli imati dobru suradnju i od njih tražili dodatne instrukcije vezane za kojekakve nejasnoće na koje su kao, ipak neuki, redovito nailazili. Posebne su poteškoće bile u čitanju starijih matica koje su pisane na latinskom jeziku u sjeverozapadnoj Hrvatskoj a u ostalim dijelovima i na njemačkom, mađarskom i talijanskom jeziku.

Za pretpostaviti je da se neki od tih službenika, tko zna iz kojih motiva, sjetio da promijeni činjenicu rođenja i "najvećem sinu svih naših naroda i narodnosti" ili kako su ga sve već nazivali i uzdizali, dajući mu i neke sasvim druge neljudske, da ne kažem i božanske prerogative. Ne ulazeći pobliže u te motive, koji mogu biti od vrlo iskrenog uvjerenja da je doista potrebno ispraviti tu činjenicu s obzirom da se javno obilježava drugačiji datum od onog zapisanoga, pa do mogućeg dodvoravanja nekog partijskog aparatčika iz bilo koje razine tadašnje hijerarhije, nužno je upozoriti, a što je i sam govornik u emisiji napravio, na omašku, da ne okvalificiram nekom težom riječju, takvu nespretnu intervenciju.

Status animarum
Stranica obitelji Broz iz Statusa animaruma

Naime, odmah pokraj rubrike o datumu rođenja, desno od nje nalazi se rubrika gdje se unosi datum krštenja i u ta vremena je krštenje slijedilo, ako ne odmah isti dan, vrlo brzo za dan, dva ili tri. U vrijeme daleko veće stope smrtnosti novorođene djece, uvijek je postojala bojazan da bi dijete moglo umrijeti bez toga prvog sakramenta pa se vrlo često žurilo s krštenjem. U rubrici krštenja unesen je datum 8. svibnja, što je "ispravljaču" očito, možda upravo zbog svoje nekompetentnosti promaklo pa ispada da je "voljeni drug Tito" kršten 17 dana ranije nego što je rođen.

U konačnici, malo bi bilo teško za povjerovati da se neki kumrovečki župnik ili bilo koji od njegovih duhovnih pomoćnika, prihvatio posla takvoga krivotvorenja podataka u knjizi „Status animarum“ koja govori između ostaloga i o (obiteljskoj) povijesti tih ljudi i njihovoj prisutnosti na tom području.

Darko Lacković

bavi se između ostaloga i istraživanjem gospodarske i socijalne povijesti područja Marije Bistrice. U istraživanju, osim svoga prezimena skupio je i pripadnike preko 3000 drugih prezimena. Obrađuje mahom prezimena župe Marija Bistrica s kraja 15. stoljeća do danas, ali se dotiče i ostalih zagorskih i zagrebačkih župa pa i šire. Do sada je u svom istraživanju obuhvatio preko 28500 osoba iz zemlje i inozemstva, istražujući od najmlađih osoba prema prošlosti po muškoj i ženskoj strani svih predaka te vraćanjem, od najstarijih zabilježenih predaka prema sadašnjosti.

1 komentar

  1. VAli says:

    Gledala sam dokumentarac o Titu i bio mi je odličan!! 🙂

Komentirajte!

Your email address will not be published. Required fields are marked *