Osvrt na knjgu “Livanjski Kaići” Damira Tadića

U ne tako davnoj prošlosti, u nepismenim sredinama koje nisu za sobom ostavljale nekih zapisa, ljudi su se sjećali svojih predaka do pet-šest generacija unatrag. U našem vremenu ta memorija iščezava. Napukla sjećanja na rod Kaića iz Livna povezao je i produbio Damir Tadić u knjizi „Livanjski Kaići“ koja je ljetos izašla u nakladi kuće FAB d.o.o. u Zagrebu. Izlazeći iz okvira uske rodoslovne problematike, autor je svoje djelo učinio zanimljivim i za čitatelje koji ne pripadaju tom rodu. Pružajući nam osnovne informacije o livanjskom kraju od vremena Konstantina Porfirogeneta (X. stoljeće) do društvenih i političkih prilika u Livnu tijekom 19. i 20.stoljeća.

Livanjski Kaići
Naslovnica knjige

Od početka 19.stoljeća kada se Kaići doseljavaju s kupreške visoravni u Livno, oni se tu potvrđuju kao sposobni trgovci, obrtnici, ratari, hotelijeri, gradonačelnici, svećenici, učitelji, pokretači mnogih vrijednih akcija u gospodarskom i kulturnom životu grada. Poglavlje „Na tragu korijena“ započinje dolaskom Kaića u Livno, izrastanjem stabla njihova roda i doprinosom u različitim djelatnostima, te prikazom političkih stranaka i tragičnim posljedicama II svjetskog rata.

Više od polovine ove knjige (ukupno 275 stranica) čini poglavlje „Naraštaji“, razrađeno kroz šest grana velikog rodoslovnog stabla. Te grane nose nazive prema svojim nositeljima, šestoricom sinova praoca livanjskih Kaića, Marka: Matko, Josip, Stipan, Ivo, Pero i Niko. Unutar svake grane su ogranci što ih formiraju sinovi nositelja svake grane, a unutar ogranka obitelji. Istraživač je u ovoj knjizi obuhvatio devet pokoljenja Kaića. Dijelovi ovog poglavlja nose naslove „Generacijski slijed“, „Fertilnost“ (devet obitelji imalo je između 10 i 13 djece), „Blizanci“, „Osobna imena“, „Nadimci“, „Gerontes – stariji od 80 godina“, „Ženidba i udaja“, „Brak i srodstvo“, „Kumstvo“, „Bolest“, „ Smrt“, „Kaići u statistici“ i „Kalendar događaja u 19.stoljeću“ (Kaići i događaji u Livnu). Za njima slijede detaljni prikazi šest grana Kaića s 19 njihovih ogranaka.

Knjigu zaključuju poglavlja „Summary“ i „Zusammenfassung“te „Izvori i literatura“ (9 stranica). Rekao bih da je knjiga ilustrirana većim brojem fotografija i shema nego što ima stranica,.a od bilješki na dnu stranica mogla bi nastati skoro još jedna knjiga. Bilješka o autoru stisnuta je u nezasluženo skromna tri retka. Damir Tadić rođen je 1952. godine u Livnu, pravnik po struci, autor više radova o zavičajnoj povijesti. Bibliografija navodi naslove 12 njegovih radova, od kojih je sedam emitirano putem Radio Livna. Ostaje nam nadati se da će nešto od pisanih radova ovog erudita doći i do naših strana.

Mladen Paver

Rodoslovnim se istraživanjima bavio se od 1994. godine. Osim vlastitog obiteljskog rodoslova istraživao je najstarije tragove oko šest stotina naših prezimena i njihove migracije. Izradio je 30 rodoslovnih stabala, "visine" od 200 do 350 godina. Radi na datoteci izvora naših prezimena (dosad prikupio oko 14.000), s težištem na dokumentima s prostora Banske Hrvatske XVI st. Osim domaćih arhiva, oslanja se na zbirke državnih arhiva u Budimpešti i Grazu. Pripremio je za tisak priručnik za rodoslovnog istraživača "Pred zagonetkom obiteljskog stabla" s dodatkom "Vježbe iz antroponimije", uz pozitivne recenzije dvojice naših akademika. Preminuo je u studenom 2017. godine.

Možda vam se svidi